Wednesday, March 27, 2013

Papagomo atau Wan Azri " jangan pisahkan ibu dan anak"


Video 2 minit 1 saat ini menceritakan perebutan hak penjagaan anak antara suami isteri yang telah bercerai. Bukan mahu masuk campur urusan orang lain. Cuma aku diberitahukan bahawa lelaki yang merebut anak kecil daripada seorang wanita ini adalah Wan Azri kini heboh dikaitkan beliau adalah Papagomo.

Aku menulis disini perihal Wan Azri@Papagomo bukan kerana benci, bukan kerana dendam. Cuma aku bersimpati kenapa perlu dipisahkan antara ibu dan anak. Kenapa perlu diperlakukan sedemikian? Sedang anak kecil itu gembira bersama ibunya kenapa Wan Azri@Papagomo dengan kasar mengambil anak yang sedang dalam pelukan ibu itu. Dan dengan jelas kedengaran anak kecil itu menangis. Mungkinkah anak kecil itu dikasari ketika Wan Azri@Papagomo sedang merebut anaknya itu dengan bekas isterinya itu.

Dimanakah sifat prikemanusiaan Wan Azri@Papagomo? Dimanakah sifat kewarasan dan rasional kamu wahai Wan Azri@Papagomo? Yang sedang memangku anaknya itu bukan orang lain. Yang memeluk anak kamu itu adalah ibu kepada mereka. Ibu yang telah mengandung 9 bulan dan ibu yang telah bertarung antara hidup dan mati ketika saat ingin melahirkan anak kecil itu. Kenapa harus ditunjukkan "peristiwa malang" dihadapan anak kecil itu? Kenapa tinggalkan kenangan buruk pada anak kecil itu? Kenapa tidak sahaja bertolak ansur demi kasih sayang kepada anak kecil itu. Atau pun kamu merampas anak kamu dari bekas isteri kami itu hanya kerana ego?


Berdasarkan hadis ini;

 “Bahawasanya seseorang perempuan telah datang menemui Rasulullah saw dan bertanya: “Ya Rasulullah, bahawa anakku ini, perutkulah kandungannya, susukulah minumannya dan ribaanku rumahnya tetapi bapanya telah menceraikan aku dan hendak merampas anak itu daripada aku”. Selepas mendengar aduan itu Rasulullah saw bersabda,“Engkaulah yang lebih berhak menjaga anak itu selagi engkau belum berkahwin lain”.


Islam juga telah menjadikan ibu yang diceraikan adalah lebih berhak dalam membesarkan anak-anaknya, melebihi apa yang diberikan kepada seorang bapa. Maka dalam kes Wan Azri@Papagomo ini, bekas isterinya lebih layak tetapi entah apalah yang telah dibuat oleh Wan Azri@Papagomo sehingga mahkamah memberi hak penjagaan itu kepada Wan Azri@Papagomo.

Aku tidak mahu menulis panjang secara panjang lebar, aku hanya ingin berpesan kepada lelaki yang ada dalam video ini, siapa pun anda, tidak kiralah kamu ingin melakonkan watak Wan Azri atau pun Papagomo, usah mengikut ego kamu! Cuba bertolak ansur dan jangan pisahkan pelukan antara ibu dan anak. Kamu boleh berlakon sebagai Wan Azri dan menafi bahawa kamu itu Papagomo, tetapi kamu tidak boleh manafi dan berlakon bahawa kamu bukan bapa kepada Casandra dan Camillea bersama dengan Bellina binti Omar. Percayalah, jika kamu masih mahu terus mengikut ego kamu itu, kamu akan jatuh tersungkur kerana ego kamu. Ini kerana tangan yang menghayun buaian ini mampu untuk menggoncang dunia kamu!



No comments:

Post a Comment