Sunday, November 10, 2013

Kelantan hampir kalah PRU 13 jika Husam tidak ke Putrajaya


Kemenangan itu milik ALLAH swt. Namun setiap kemenangan memerlukan strategi dan pengorbanan. Kita berusaha dan ALLAH swt jugalah yang menentukannya.

Namun diantara faktor-faktor kemenangan PRU 13 adalah faktor "husam4putrajaya" Siapa sangka kubu kuat UMNO Putrajaya bergoncang pada PRU 13. Datuk Husam Musa yang merupakan Yang Dipertua Pas Kawasan Kubang Kerian sanggup untuk menerima tanggungjawab walaupun jika beliau ingin kemenangan yang mudah beliau hanya perlu bertanding di kawasan tersebut dimana pada tahun 1999 beliau menang besar di kawasan tersebut.


Datuk Husam menerima tanggungjawab yang besar itu bagi menunjukkan bahawa perjuang ini mengambil Putrajaya bukanlah satu retorik. Walau pada awalnya calon UMNO Putrjaya begitu bahawa Datuk Husam Musa akan kalah, namun persekitaran kempen di Putrajaya benar-benar mengejukkan ramai pihak. Ceramah yang dihadiri Datuk Husam dihadiri berpuluh ribu pengundi. Setiap program Datuk Husam Musa benar-benar memberi tekanan kepada Umno Putrajaya dan memberi harapan kepada pengundi di seluruh Malaysia. 







Puluhan ribu rakyat hadir di Putrajaya ketika kempen PRU 13


Kenyataan dan idea-idea Datuk Husam juga diantara penyebab PRU 13 begitu meriah dan rakyat merasa tidak sabar untuk mengundi. Diantara idea-idea Datuk Husam Musa adalah 4 bulan bonos kepada penjawat awam, ingin menubuhkan Sekolah Ma'ahad Tahfiz di Putrajaya, mengatasi masalah kekurangan rumah dan beliau telah pun menghantar surat kepada Perdana Menteri tanda beliau serius untuk mengatasi masalah tersebut, dan idea Datuk Husam yang menyebab ramai para cikgu gembira iaitu Datuk Husam memberi cadangan mahu ubah sistem pemindahan para guru secara mesra suami isteri. Cadangan-cadangan Datuk Husam itu bukan hanya bergema di Putrajaya malah idea-idea tersebut turut bergema di kawasan-kawasan yang lain. 

.
Tok Guru dan Husam Musa dikerumuni warga Putrajaya

Tok Guru Haji Hadi orang terawal dijemput Husam Musa di Putrajaya.



Husam Musa faktor Pas menang di Kelantan

Datuk Husam Musa setiap kali berceramah beliau tidak putus-putus meminta para pengundi luar untuk balik Kelantan dan mengundi Pakatan Rakyat. Rakyat ketika itu seperti terlalu yakin bahawa Pakatan Rakyat akan mengambil alih pucuk pimpinan dan ada diantara pengundi tidak mahu balik. Namun Datuk Husam sentiasa memujuk setiap kali berceramah. Di Negeri Kelantan ketika itu Parti Umno pula seperti yakin akan mengambil alih Kelantan dari Parti Pas. Fitnah mengenai isu tanah dijaja disetiap jeruk kampung. Walau isu itu tidak benar dan ianya fitnah, namun UMNO tetap memainkan itu sehingga ramai orang kampung tertipu dengan fitnah tersebut. Umno juga mengambil kesempatan dalam isu air sehingga ramai pengundi atas pagar ketika itu memang ingin mengundi UMNO. Taggline " acu try test sepenggal " seakan-akan menjadi. Ditambah pula isu calon wakil rakyat PAS yang menjadi " krisis dalaman " menghampirkan UMNO Kelantan kepada kemenangan.

Namun ALLAH swt maha kuasa, para pengundi luar berduyung-duyung pulang mahukan perubahan. Para pengundi luar bersemangat pulang ke Kelantan dan ingin terus mengundi PAS di Kelantan. Diantara faktor lain juga mereka bersemangat apabila Kerajaan Kelantan ingin membina lebuh raya rakyat dan stadium benar-benar menyentuh hati rakyat.


( Video kempen Husam Musa di Putrajaya )



( Video Tok Guru dan Husam Musa dikerumuni warga Putrajaya )



Tok Guru juga fikir Datuk Husam menang di Putrajaya

Sebelum ini pada PRU 12 Tok Guru pernah hadir berkempen di Putrajaya. Namun kali ini Tok Guru juga merasakan Putrajaya akan menjadi milik Pas. Seorang rakan yang menemani Tok Guru sepanjang Tok Guru di Putrajaya menelefonnya pada malam keputusan pilihan raya. Tok Guru bertanya " gano sea, meney ko dio di Putrajaya" Itu lebih kurang pertanyaan Tok Guru kepada seorang penemannya di Putrajaya malam keputusan kerana Tok Guru juga sempat merasa kehangat kempen di Putrajaya yang begitu hebat sehingga ramai yang menjangka Datuk Husam akan menang. Namun Datuk Husam Musa pada awal lagi sudah menjangkakan bahawa bertanding di Putrajaya bukan mudah untuk menang apatah lagi Datuk Husam Musa hanya sempat berkempen selama 2 minggu dimana calon UMNO sudah 4 tahun berkampung disana. Namun Datuk Husam bukan bertanding semata-mata untuk menang namun ingin membawa momentum mood pilihan raya dimana ketika itu tiba-tiba mood pilihan raya menurun mungkin kerana terlalu lama menunggu.



Suasana pelik di Putrajaya apabila bendera PAS bukan lagi asing berkibar di sana




Namun apa daya, UMNO menang di Putrajaya dan Kelantan Kekal Pas memerintah. Namun peranan Datuk Husam Musa bersama para pimpinan PAS Kelantan , ahli-ahli dan sukarelawan  ( dengan izinNYA ) begitu besar dan hanya ALLAH swt sahajalah yang dapat membalas. Namun Pas Kelantan sentiasa harus beringat, ini kerana PRU 14 nanti Tok Guru Nik Aziz bukan lagi calon Menteri Besar. Kelantan kini sudah mempunyai Menteri Besar yang baru. Sama-samalah kita meneruskan agenda memperjuangkan Pas Kelantan dan kita berdoa moga Datuk Husam Musa diberi kesihatan yang baik dan sekali lagi dapat membantu Pas Kelantan pada PRU 14.

#husammusa4np

2 comments:

  1. he is the man... Allah juga yg menentukan.. Semoga Allah terus merahmati beliau dan PAS untuk kemenangan yang seterusnya.. Amin

    ReplyDelete