Sunday, March 3, 2013

Setuju dengan Najib supaya siasat Anwar dan Tubuh Suruhanjaya Diraja bebas



Isu Di Lahad Datu kini memerlukan Suruhanjaya Diraja Bebas bagi menyiasat isu ini. Hari ini Najib mengarahkan pihak berkuasa terutama pihak risikan menyiasat dakwaan bahawa ada pemimpin pembangkang terlibat dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah. Aku setuju siasatan diadakan dan Suruhanajaya Bebas Diraja Bebas juga hendaklah ditubuhkan untuk menyiasat kes ini.

Suruhanjaya Diraja Bebas meruapakan satu badan yang lebih tinggi daripada siasatan biasa dan ia membolehkan badan ini menyiasat VVIP seperti Anwar Ibrahim yang kononnya disebut oleh Unit Perisik Filipina. Menteri Pertahanan Negeri dan Menteri Dalam Negeri juga perlu disiasat kerana 2 menteri ini terlibat dimana isu "Lahad Datu" melibatkan tentera dan polis. Maka satu badan yang lebih tinggi dapat diwujudkan untuk menyiasat kes ini. Jika hanya polis menyiasat mana mungkin kes ini dapat diselesaikan. Mana mungkin polis meyiasat individu yang lebih tinggi jawatannya. Maka Suruhanjaya Diraja Bebas perlu ditubuhkan dalam kadar segera.

Najib perlu panggil semua ahli Parlimen

Najib juga perlu memanggil kesemua ahli parlimen kerana isu keselamatan negara bukan sahaja melibatkan parti kerajaan sahaja tetapi ianya melibatkan semua rakyat. Jadi Najib harus mengadakan pertemuan dengan kesemua wakil-wakil rakyat di Parlimen yang telah dipilih rakyat melalui pilihanraya. Ini kerana mereka semua mewakili rakyat di negara ini. Mereka jug bertanggungjawab menjaga keselematan negera ini. Mereka juga perlu tahu apa yang sedang terjadi di negera kita ini.

Isu Lahad Datu ada kaitan dengan Mahadhir

Suruhanjaya Diraja Bebas harus diwujudkan dengan cepat kerana pelbagai spekulasi yang telah timbul. Ada yang menyatakan isu ini bermula sejak isu masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah dimana Suruhanjaya Siasatan Diraja siasat pendatang asing Sabah 2012 telah pun dibuat dan Bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir bin Mohamad mengaku pendatang Filipino ada diberikan kerakyatan di Sabah, namun semuanya dibuat secara sah. Maka Suruhanjaya Diraja Bebas siasat Pencerobohan di Lahad Datu perlu diwujudkan untuk memastikan isu Lahad Datu tidak melibatkan pemberian IC satu ketika dahulu. Dan jika benar Anwar terlibat, maka dakwalah Ketua Pembangkang itu, namun jika Anwar tidak terlibat, siasat juga Tun Mahadhir dan 2 Menteri yang terlibat dalam isu ini dengan seadilnya.

Semoga dengan tertubuhnya Suruhanjaya Diraja Bebas dapat menyelesaikan isu ini.

No comments:

Post a Comment