Friday, August 3, 2012

Penyanyi Jepun sokong ROYALTI


"Watashi wa roiyaruti o sapōto" atau dalam bahasa melayu "saya sokong royalti" Itu adalah ungkapan daripada seorang Penyanyi Jepun yang menyokong perjuang rakyat Malaysia dalam menuntut ROYALTI minyak. Jeming Kimura memberitahu bahawa walaupun perjuang ini tidak melibatkan Negara Jepun namun atas dasar kemanusiaan beliau tetap bersama dan menanggap perjuangan ROYALTI Kelantan Malaysia bukanlah perjuang indidivu atau perjuang Kenegerian. Namun ianya adalah perjuang menuntut keadilan dan setiap manusia yang cintakan keadilan perlu bersama dalam perjuang ini. 

Jeming Kimura juga bersetuju supaya Presiden R dan Awang Adek berdebat. Menurutnya lagi, walaupun beliau tidak mengenali Presiden R namun cabaran itu seharusnya disahut oleh seorang yang menentang perjuang itu apatah lagi beliau seorang Menteri. Beliau menyifatkan Awang Adek seperti Giant dalam watak Doremon dimana terserlah sikap "pembuli" pada Awang Adek dan gembira apabila beliau tidak lagi dicalonkan sebagai bakal bekas calon Menteri Besar tidak seperti PRU-12.

Sebelum Jeming Kimura offline di facebook beliau menasihatkan supaya Awang Adek berhenti menjadi Menteri. Dimana beliau memberitahu jikalau seorang menteri di Jepun melakukan kesilapan maka beliau (menteri di Jepun) sendiri akan meletakkan jawatan. Namun beliau terkejut apabila Awang Adek yang sudah berapa kali menimbulkan kontoversi dan kegagalannya menjalankan tugasnya dengan baik sebagai Timbalan Menteri Kewangan Malaysia. Beliau juga menasihati supaya rakyat Malaysia memilih calon yang betul-betul berfungsi untuk negara dan jangan takut untuk berubah seperti mana rakyat Jepun yang acap kali  tukar kepimpinan dari segi parti melalui Pilihanraya.

Namun chating penulis bersama penyanyi yang digilai wanita Jepun itu berakhir kerana keradit internek sudah habis. Beliau yang tidak sempat membayar bil internet telah menghubungi penulis melalui plan data internet mobile. Namun mungkin penggunaan interneknya sudah mencapai maksima menyebabkan penulis terputus begitu sahaja. Namun penulis sempat mengucapkan terima kasih melalui inbox pada facebooknya.


No comments:

Post a Comment